Μέχρι τις 3 Οκτωβρίου παρατείνεται η έκθεση Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα που διοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε στενή συνεργασία με τον καλλιτέχνη και τον επιμελητή και εικαστικό Δημήτριο Αντωνίτση. Στην πρώτη του μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα, ο διάσημος Αμερικανός καλλιτέχνης παρουσιάζει το έργο του σε διάλογο με επιλεγμένες αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
Η έκθεση περιλαμβάνει 44 ζωγραφικούς πίνακες, σχέδια, επιζωγραφισμένα μάρμαρα και σημειωματάρια που παρουσιάζουν ένα ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής, αποκαλύπτοντας την οξεία παρατηρητικότητα, τη σπάνια αφαιρετική ματιά και τον συντονισμό του με τη μεταφυσικότητα της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς. Τα έργα του παρουσιάζονται σε διάλογο με 16 αρχαιότητες που επιλέχθηκαν από τον επιμελητή σε συνομιλία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
Με μια πορεία έξι δεκαετιών, ο Marden συναρπάζει με τη χειρονομιακή απλότητα των έργων ζωγραφικής και των σχεδίων του. Το έργο του αντλεί από τη μακρά ιστορία της τέχνης, συνδυάζοντας στοιχεία τόσο από τον Μινιμαλισμό και τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό όσο και από την αρχαία καλλιγραφία και την ποίηση. Εδώ και πάνω από πενήντα χρόνια, o καλλιτέχνης εμπνέεται από το ελληνικό τοπίο και από την ελληνική αρχαιότητα. Η σχέση του με την Ελλάδα ξεκινάει το 1971 όταν ταξίδεψε πρώτη φορά στην Ύδρα, μαζί με τη σύζυγό του Έλεν, που είναι επίσης ζωγράφος. Μαγεμένοι από το φως και την «τέχνη των παλαιότερων πολιτισμών», αγόρασαν ένα σπίτι εκεί δύο χρόνια αργότερα. Έκτοτε έρχονται στο νησί σχεδόν κάθε καλοκαίρι. Η καθαρότητα του υδραϊκού τοπίου έχει επηρεάσει βαθιά τον Marden, ο οποίος αντλεί έμπνευση από την παρατήρηση της φύσης.
Οι 16 αρχαιότητες που πλασιώνουν τα έργα του Marden και επιλέχθηκαν από τον επιμελητή σε συνομιλία με τον καλλιτέχνη, προέρχονται από τις συλλογές των κυκλαδικών, κυπριακών και αρχαίων ελληνικών αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Πρόκειται για αρχαιότητες φτιαγμένες από πηλό, μάρμαρο και χρυσό, που καλύπτουν ένα χρονικό φάσμα τεσσάρων χιλιάδων περίπου χρόνων, από το τέλος της 4ης χιλιετίας π.Χ. έως τους χρόνους του Βυζαντίου και προορίζονταν για καθημερινή, τελετουργική ή, ακόμα, και ταφική χρήση.
Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.
Brice Marden, Hydra Group II, 1979-1981, 49,5 x 47,6 εκ. Λάδι σε χαρτί, Συλλογή Helen Harrington Marden
Φωτογραφία: Alan Zindman © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York
•
Μαρμάρινη προχυτική φιάλη με αζουρίτη στο εσωτερικό της, Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.),
Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης