To έργο Ισιδώρα Ντάνκαν του εμβληματικού χορογράφου Ζερόμ Μπελ, φτιαγμένο για την Elisabeth Schwartz και σε συνεργασία μαζί της, εστιάζει στη μορφή της Ισιδώρας Ντάνκαν, συνεχίζοντας τη σειρά πορτρέτων χορευτών που ξεκίνησε ο χορογράφος το 2004. Ο Μπελ ανεβαίνει ο ίδιος στη σκηνή μαζί με μια από τις σημαντικότερες μαθήτριες των Isadorables και ανακαλύπτει κάτω από τη ρομαντική φιγούρα μια οραματίστρια χορογράφο ερευνώντας την κληρονομιά και τους μύθους που τη συνοδεύουν.
Σε αντίθεση με τα προηγούμενα έργα αυτής της σειράς (Véronique Doisneau, Cédric Andrieux και Pichet Klunchun and myself), όπου ο Μπελ συνομιλεί με τους καλλιτέχνες, εδώ δημιουργεί το πορτρέτο μιας χορεύτριας που δεν βρίσκεται πια στη ζωή βασισμένος στην αυτοβιογραφία της. Η Ντάνκαν, που θεωρείται η «μητέρα» του μοντέρνου και του σύγχρονου χορού, έχει σημαντικούς δεσμούς με την Ελλάδα, την οποία επισκέφτηκε για πρώτη φορά το 1903 (οπότε και το 2023 συνιστά επέτειο 120 χρόνων).
Σεμινάρια με την Elisabeth Schwartz και συζήτηση
στο Κέντρο Χορού Ρ. & Ι. Ντάνκαν
Αν σκεφτούμε την ιστορία του «σύγχρονου χορού» ως σειρά διαδοχής διαφορετικών στυλ, έστω και μη γραμμική, η γέννησή του ανάγεται στον «μοντέρνο». Η Ισιδώρα Ντάνκαν θεωρείται από αρκετούς η «μητέρα του μοντέρνου χορού». Σε τι αναφέρεται η λέξη «μητέρα» και τι ακριβώς περιλαμβάνει;
Η παρακαταθήκη της Αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου ακολούθησε ποικίλες διαδρομές ανάλογα με το πώς τη δίδαξαν οι μαθήτριές της, οι Isadorables, διασκορπισμένες σε διαφορετικά μέρη του κόσμου και στη συνέχεια, οι δικές τους μαθήτριες. Πόσο σύγχρονη παραμένει μια πρακτική εξοικείωση με το έργο της και πόσο επίκαιρο είναι σήμερα ένα έργο αλλά και μια συζήτηση για την εμβληματική Αμερικανίδα χορεύτρια; Στα παραπάνω ερωτήματα, έρχεται να απαντήσει η παράσταση του Jérôme Bel Isadora Duncan, που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260, πλαισιωμένη από δύο μονοήμερα σεμινάρια με την Elisabeth Schwartz και μια συζήτηση στο Κέντρο Χορού Ρ. & Ι. Ντάνκαν στο Βύρωνα.
11 Ιουλίου 2023, 11.00-17.00. Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες του χορού
12 Ιουλίου 2023, 11.00-14.00. Το σεμινάριο απευθύνεται σε μικτή ομάδα επαγγελματιών και ερασιτεχνών
Η Elisabeth Schwartz ξεκινά από την ιδέα ότι κάθε στυλ χορού αφορά ταυτόχρονα την τεχνική, την αίσθηση, το συναίσθημα και το νόημα, την καλλιέργεια μιας ειδικής σκηνικής παρουσίας. Μεταφέρει το στιλ της Ντάνκαν συνδέοντας την ανάλυση της κίνησης και τη φαντασία με την χορογραφική δημιουργία και την ιστορία του χορού. Παράλληλα, αντλεί από τις βασικές αρχές της Irmgard Bartenieff (σωματική επίγνωση, οικονομία δύναμης, ισορροπία, συντονισμός και φυσικότητα της κίνησης κλπ.), και τα εργαλεία ανάλυσης Laban. Αυτοσχεδιασμοί με στοιχεία του στιλ από την κινητική έρευνα της Elisabeth Schwartz θα αποτελέσουν μέρος του σεμιναρίου.
12 Ιουλίου 15.00-17.00. Συμμετέχουν: Jérôme Bel, Elisabeth Schwartz, Μέντη Μέγα
Στον 21ο αιώνα παρουσιάζει ενδιαφέρον το γεγονός ότι σημαντικοί χορογράφοι όπως o Jérôme Bel, ο Boris Charmatz ή o Francois Chaignaud, μεταξύ άλλων, επιλέγουν να στραφούν στην Ισιδώρα Ντάνκαν και συνεργάζονται με την Elisabeth Schwartz ανατρέχοντας σε αυτή την κατεύθυνση.
Στην Ισιδώρα Ντάνκαν εστίασε, επίσης, πριν μερικά χρόνια η Μέντη Μέγα στο έργο Τrapped όπου συλλέγει και ανασυνθέτει πρωτότυπο αρχειακό υλικό από τις επισκέψεις της αμερικανίδας χορεύτριας στην Ελλάδα.
Τι φανερώνει αυτή η επιλογή;
Οι προσεγγίσεις και οι κατευθύνσεις των τεσσάρων αυτών καλλιτεχνών αποκλίνουν και αντίστοιχα, τα έργα που δημιουργούν είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Η παρατήρηση αυτή ανακινεί το ερώτημα για τις καλλιτεχνικές δυνατότητες που φέρει σήμερα στο πεδίο του σύγχρονου χορού η αναψηλάφηση της παρακαταθήκης της ιστορικής αυτής προσωπικότητας.
Οι παραπάνω ερωτήσεις λειτουργούν ως κεντρικοί άξονες για τη συζήτηση που οργανώνεται στο φιλόξενο Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν, που με συνέπεια υποστηρίζει και ενθαρρύνει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, φροντίζοντας να καρπίζει ο σπόρος που έριξαν, περισσότερο από έναν αιώνα πριν, οι πειραματισμοί και οι καλλιτεχνικές προτάσεις της Ισιδώρας Ντάνκαν.