Looking for Langston
Άιζακ Τζούλιεν, Ηνωμένο Βασίλειο, 1989, 47'
Σε αυτή τη λυρική και ποιητική μελέτη της ζωής του λατρεμένου ποιητή της Αναγέννησης του Χάρλεμ Λάνγκστον Χιουζ ο βραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Άιζακ Τζούλιεν προβάλλει τον Χιουζ ως μαύρο γκέι σύμβολο μιας ολόκληρης κουλτούρας, με φόντο ένα ιμπρεσιονιστικό και ατμοσφαιρικό σκηνικό που προσομοιάζει ένα παράνομο ποτοπωλείο του Χάρλεμ της δεκαετίας του 1920 σε ένα νυχτερινό κέντρο του Λονδίνου της δεκαετίας του ’80. Αποσπάσματα από τα ποιήματα του Χιουζ συνυφαίνονται με έργα σημαντικών προσωπικοτήτων από τον κόσμο του πολιτισμού από τη δεκαετία του 1920 και στο εξής, συμπεριλαμβανομένων των μαύρων ποιητών Εσεξ Χέμφιλ και Μπρους Νούτζεντ και του φωτογράφου Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, κατασκευάζοντας μια συναρπαστική, πολυεπίπεδη αφήγηση. Ο Τζούλιεν διερευνά τα ασαφή κρυφά νοήματα μιας περιόδου με πλούσια καλλιτεχνική έκφραση και την παγιωμένη πολιτιστική αξία του έργου αυτών των πρωτοπόρων. Γυρισμένο σε άσπρο-μαύρο υπο το γυναικείο βλέμμα της Νίνα Κέλγκρεν, αυτό το ντοκιμαντέρ συνδυάζει αρχειακό υλικό με νέα σκηνικά, σεκάνς φαντασίας και μια ονειρική ιστορία αγάπης. Το αποτέλεσμα είναι μια πανέμορφη και τελικά πανηγυρική δημιουργία για την καλλιτεχνική έκφραση και τη φύση της μαύρης γκέι επιθυμίας.
Isaac Julien, UK, 1989, 47'
In this lyrical and poetic consideration of the life of revered Harlem Renaissance poet Langston Hughes, award-winning British filmmaker Isaac Julien invokes Hughes as a black gay cultural icon, against an impressionistic, atmospheric setting that parallels a Harlem speakeasy of the 1920s with an 80s London nightclub. Extracts from Hughes’s poetry are interwoven with the work of cultural figures from the 1920s and beyond, including black poets Essex Hemphill and Bruce Nugent, and photographer Robert Mapplethorpe, constructing a fascinating, multilayered narrative. Julien explores the ambiguous sexual subtexts of a period of rich artistic expression, and the enduring cultural significance of these pioneers’ work. Shot in black and white by a female gaze (that of Nina Kellgren), the film combines archival footage with newly staged set pieces, fantasy sequences, and an imagined love story. The result is a beautiful and ultimately celebratory piece about artistic expression and the nature of black gay desire.
Nitrate Kisses
Μπάρμπαρα Χάμερ, ΗΠΑ, 1992, 65'
Στη πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους, ύστερα από δεκαετίες δράσης στην πρωτοπορία του λεσβιακού κινηματογράφου, η Μπάρμπαρα Χάμερ συνυφαίνει εντυπωσιακές, στιλιζαρισμένες εικόνες από την καθημερινότητα τεσσάρων ομόφυλων ζευγαριών με πλάνα παρμένα από μια ανεξερεύνητη, απαγορευμένη και αόρατη ιστορία, και αναζητά τα χαμένα ίχνη της queer κουλτούρας σε διαβρωμένα καρέ και σκόρπιες εικόνες. Ζητήματα σχετικά με την ιστορική αναπαράσταση εξετάζονται μέσα από τη μελέτη αφηγήσεων που βρίσκονται στο περιθώριο, την ανάγνωση πίσω από τις γραμμές και την αναψηλάφηση εικόνων εξόριστων από (δια)κειμενικές προδιαγραφές. Αρχειακό υλικό από το Lot in Sodom (1933), που θεωρείται ευρέως το πρώτο queer φιλμ που δημιουργήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, μαζί με πλάνα από ταινίες τεκμηρίωσης και μυθοπλασίας από τη Γερμανία του ’30, συνυφαίνονται με σύγχρονο υλικό σε αυτό το πολυεπίπεδο ντοκιμαντέρ που στοιχειώνει το βλέμμα μας. Με τα λόγια της ίδιας της δημιουργού: «Η ταινία θέτει υπό αμφισβήτηση τους εδραιωμένους τρόπους καταγραφής της ιστορίας, κι έτσι ενθαρρύνει το κοινό (τόσο τα γκέι όσο και τα στρέιτ μέλη του) να διαφυλάξει απομεινάρια, γράμματα, βιβλία, αρχεία και στιγμιότυπα ώστε να διασωθούν οι κοινές πτυχές της ζωής μας και να πάρουν τη θέση τους στην ιστορία».
Barbara Hammer, USA, 1992, 65'
In her first feature, after decades as a pioneer of lesbian cinema, Barbara Hammer weaves striking images of four contemporary gay and lesbian couples with footage of an unearthed, forbidden, and invisible history, searching eroded emulsions and images for lost vestiges of queer culture. Questions of historic representation are examined through addressing the margins, between-the-line readings, and images outside of prescribed textual boundaries. Archival footage from Lot in Sodom (1933), often regarded as the first queer film made in the United States, as well as footage from German narrative and documentary films of the thirties, are interwoven with contemporary footage in this multifaceted, haunting documentary. In the words of Barbara Hammer: “Nitrate Kisses questions how history is recorded and encourages the viewer, gay or straight, to save scraps, letters, books, records, and snapshots in order to preserve our 'ordinary' lives as history.”