Λόρι Λιντ, Καναδάς, 2019, 98'
Μετά την εξέγερση του Στόουνγουολ και την άνοδο του κινήματος απελευθέρωσης των γκέι, αυτοί γνώρισαν μια πρωτοφανή σεξουαλική ελευθερία, προτού η εμφάνιση του AIDS το 1981 αλλάξει τα πάντα. Οι ακροδεξιοί ρατσιστές εκμεταλλεύτηκαν το AIDS για να στιγματίσουν τους γκέι άνδρες και κανένας δεν κατηγορήθηκε περισσότερο από τον Γκαετάν Ντιγκά, τον Καναδό αεροσυνοδό που αποκλήθηκε «Ασθενής Μηδέν». Αναζητώντας την προέλευση της μυστηριώδους επιδημίας, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων πήραν συνέντευξη από άνδρες με τη νόσο, διαπιστώνοντας μοτίβα που υποδείκνυαν σεξουαλική μετάδοση. Σε αυτό το ρηξικέλευθο ντοκιμαντέρ, ο Λόρι Λιντ διαψεύδει τον μύθο «του τέρατος που έφερε το AIDS στη Βόρεια Αμερική», χρησιμοποιώντας όμορφα καδραρισμένες συνεντεύξεις με τους φίλους του Ντιγκά και τους επιστήμονες που ξεκλείδωσαν τα πρώτα περιστατικά με AIDS. O Γκαετάν που γνωρίζουμε εδώ είναι μια παιχνιδιάρικη, σύνθετη ψυχή που φορούσε σκιά ματιών στη δουλειά, έπαιρνε μέρος σε κρουαζιέρες φορώντας καυτά σορτσάκια και έκανε τα αδύνατα δυνατά για να βοηθήσει τους ερευνητές από τα κέντρα να διαλευκάνουν το μυστήριο του «καρκίνου των ομοφυλόφιλων». Ο Λιντ επίσης στρέφεται στον δημοσιογράφο του Σαν Φρανσίσκο Ράντι Σιλτς, ο οποίος φρόντιζε πεισματικά να παραμένει η πολιτική του AIDS στα πρωτοσέλιδα. Το βιβλίο-ορόσημο του Σιλτς, με τίτλο And the Band Played On, διαιώνιζε το μύθο του «Ασθενούς Μηδέν», μια περίπλοκη πραγματικότητα την οποία ο Λιντ αναλύει με ιδιαίτερη προσοχή. Ένα σημαντικό έργο queer αρχαιολογίας, το οποίο ρίχνει φως σε μια γενιά που έχει τραυματιστεί όχι μόνο από έναν ιό, αλλά και από τις κατηγορίες και το δηλητήριο της κοινωνίας.
Laurie Lynd, Canada, 2019, 98'
In the aftermath of Stonewall and the rise of the gay liberation movement, gay men celebrated a newfound sexual freedom – but, in 1981, the dawning awareness of AIDS changed everything. Right-wing bigots exploited AIDS to demonize gay men, and no one was more villainized than Gaétan Dugas, the Canadian flight attendant dubbed “Patient Zero.” Seeking the origins of the mysterious epidemic, the Centers for Disease Control interviewed men with the disease, finding patterns that suggested sexual transmission. In this groundbreaking documentary, director Laurie Lynd explodes the myth of “The Monster Who Brought AIDS to North America” using beautifully framed interviews with Dugas’s friends along with the scientists unlocking the earliest AIDS cases. The Gaétan we meet here is a playful, complicated soul who wore eyeshadow to work, cruised in short-shorts, and went out of his way to help CDC researchers crack the mystery of “gay cancer.” Lynd also looks at San Francisco journalist Randy Shilts, who doggedly kept the politics of AIDS in the headlines. Shilts’ landmark book, And the Band Played On, perpetuated the Patient Zero myth—a complicated reality that Lynd takes great care to unpack. Killing Patient Zero is an important work of queer archaeology that shines an empathetic light on a generation traumatized not just by a virus but by society’s blame and vitriol.