Ματσιέκ Χαμέλα, Πολωνία, Γαλλία, Ουκρανία, 2023, 84'
Το ντοκιμαντέρ In the Rearview είναι μια αυθεντική, προσωπική παρατήρηση του πολέμου όσο αυτός εξελίσσεται, ακολουθώντας πολλαπλές γενιές Ουκρανών πολιτών, τη στιγμή που καλούνται να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους όπως όπως και να εναποθέσουν τις ελπίδες τους στο φορτηγάκι εθελοντικής παροχής βοήθειας του σκηνοθέτη Maciek Hamela, προκειμένου να ξεφύγουν από αυτή την άκρως επικίνδυνη διαμάχη. Καθώς οδηγεί ανάμεσα σε ναρκοπέδια και περνάει από πολλά σημεία στρατιωτικού ελέγχου στη προσπάθειά του να φύγει από την Ουκρανία, ο Hamela μας παραχωρεί μια θέση στο όχημά του, κατευθύνοντας το ντοκιμαντέρ από τη θέση του πίσω καθίσματος, του τιμονιού και πίσω από τον φακό, οδηγώντας στους δρόμους της Ουκρανίας για να μεταφέρει με ασφάλεια τους εκριζωθέντες πρόσφυγες μέχρι την Πολωνία. Το φορτηγάκι διασχίζει δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα και λειτουργεί σαν χώρος αναμονής, νοσοκομείο, άσυλο και ζώνη για μυστικά και εξομολογήσεις μεταξύ συμπατριωτών που συναντήθηκαν τυχαία. Το ντοκιμαντέρ In the Rearview είναι ένα συλλογικό πορτρέτο που απαρτίζεται από ένα σύνολο εμπειριών Ουκρανών, οι οποίοι έχουν έναν κοινό στόχο: την εύρεση ενός ασφαλούς καταφυγίου εν καιρώ πολέμου. Με χορήγηση προσωρινού ασύλου σε όλους τους επιβάτες, οι διαφορές τους ως προς το φύλο, την ηλικία, το χρώμα του δέρματος, τη φυσική κατάσταση, την προέλευση, τη ταυτότητα, την κοσμοθεωρία και την πίστη γίνονται ασήμαντες. Ενώ ο ίδιος πόλεμος βρίσκεται στο φόντο, η αντανάκλαση και οι επιπτώσεις του είναι οφθαλμοφανείς και εκτεθειμένες.
Maciek Hamela, Poland, France, Ukraine, 2023, 84'
In the Rearview is an authentic, intimate observation of war as it unfolds, following multiple generations of Ukrainian civilians as they abruptly abandon their homes and rely on the help of director Maciek Hamela’s volunteer aid van to escape the life-threatening conflict. As he steers through minefields to leave Ukraine and tries to get through numerous military checkpoints, Hamela offers us a seat in his car, guiding the documentary from behind the wheel and behind the camera, crisscrossing the roads of Ukraine to transport uprooted refugees safely to Poland. The van traverses tens of thousands of kilometers and serves as a waiting room, hospital, shelter, and zone for confidences and confessions among compatriots thrown together by chance. In the Rearview is a collective portrait composed of an array of experiences of Ukrainians who share a single goal: finding a safe haven in the throes of conflict. With temporary asylum granted to all passengers, their differences in gender, age, skin tone, physical condition, origin, identity, worldviews and faith become irrelevant. While the war itself remains in the backdrop, its reflection and impact are evident and raw.