Cat Funeral
Άνα-Μαρία Κομανέσκου, Ρουμανία, 2023, 20'
Η Ιοάνα μαθαίνει τα νέα για το τραγικό συμβάν του θανάτου της γάτας του Ρόμπερτ και δράττεται της ευκαιρίας για να σφυρηλατήσει μια βαθύτερη σχέση με τον φίλο της. Η ταφή της όμως παίρνει μια παράξενη τροπή όταν η νέα του κοπέλα αποφασίζει να τους συντροφεύσει. Μια αιφνιδιαστική συνάντηση ανάμεσα στο ανθρώπινο, το μη ανθρώπινο και τα πυκνά επίπεδα των συναισθημάτων που διαστρωματώνονται στον ενδιάμεσο χώρο.
Ana-Maria Comănescu, Romania, 2023, 20'
The tragic event of Robert’s cat dying is quickly perceived by Ioana as an opportunity to forge a deeper connection with her friend. The burial turns odd when they are joined by his new girlfriend. An unannounced encounter between the human, the non-human, and the dense layers of feelings that are stratified in-between.
I Want to Smash the Greenhouse
Τεόνα Γκαλγκότσιου, Ρουμανία, 2022, 21'
Στη διατομή της οικολογικής επιστημονικής φαντασίας και του οικογενειακού δράματος δωματίου, η Σάρα έρχεται αντιμέτωπη με τα πρώτα σημάδια μιας ασθένειας που κληρονόμησε από τον πατέρα της, η οποία, στο τελικό της στάδιο, θα μετατρέψει το σώμα τους σε δέντρα. Η Σάρα χρειάζεται μια μεγάλη αλλαγή. Αλλά πριν από αυτό, πρέπει να προσπαθήσει να απαλλαγεί από τις βίαιες αναμνήσεις από την παιδική της ηλικία, έτσι επισκέπτεται τον κατάκοιτο πατέρα της και του λέει όλα όσα δεν μπορούσε να του πει μέχρι τώρα.
Teona Galgoțiu, Romania, 2022, 21'
In the intersection of ecological science fiction and chamber drama, Sara is confronted by the first signs of a disease she inherited from her father, which, in its final stage, will turn their bodies into plants. Sara needs a major change. But before that, she has to try to get rid of the violent memories from her childhood, so she visits her bedridden father and tells him everything she couldn’t tell him until now.
The Silence of the Banana Trees
Ένεος Τσάρκα, Ουγγαρία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Αλβανία, 2022, 24'
Σ’ ένα καταπράσινο προάστιο της Βουδαπέστης, ένας άντρας ζει σε ένα σπίτι γεμάτο με αναμνήσεις της οικογένειάς του και με έργα της καλλιτέχνιδας κόρης του, η οποία πάσχει από σοβαρή ασθένεια. Εκείνη επέλεξε να διατηρήσει αποστάσεις και, κατά συνέπεια, έχουν χρόνια να μιλήσουν. O πατέρας βυθίζεται σε μια δεξαμενή από απτές αναμνήσεις – σλάιντ από τις διακοπές, διαφάνειες διακοπών, γράμματα, βιντεοκασέτες και παιδικές ζωγραφιές. Κάπως έτσι, φτιάχνει ένα δικό του έργο τέχνης, το οποίο θα ενθαρρύνει τη νεαρή γυναίκα να ξανασκεφτεί την απόφασή της. Φευγαλέες εικόνες και ασκήσεις ήπιας, αισθαντικής παρατήρησης μας παρασέρνουν στον κυκεώνα της μνήμης, ώσπου να αναδυθούμε αναγεννημένοι λίγο πριν απο το συγκλονιστικό φινάλε.
Eneos Çarka, Hungary, Belgium, Portugal, Albania, 2022, 24'
Mihály has filled his house in a leafy suburb of Budapest with artworks made by his daughter Réka to whom he hasn’t spoken in years. The distance is even more difficult because she suffers from a serious illness. At their family home, he delves into a reservoir of tangible memories: vacation slides, letters, videotapes, and children’s drawings make up a film that encourages her to reconsider her decision. Abstract imagery and patient observations evoke a sense of transience that carries the viewer off in a maelstrom of recollections and feelings that lead to the gripping finale.
Flying Sheep
Αλεξάντρα Γκούλεα, Ρουμανία, Γερμανία, 2022, 24'
Μια ποιητική μνεία στη συλλογική μνήμη των Αρωμάνων (γνωστών και ως Ρουμανόβλαχων), που καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας της Ευρώπης περιπλανήθηκαν σε ολόκληρη τη Βαλκανική χερσόνησο, αναζητώντας μέρη για να ζήσουν και να ευημερήσουν. Μια μειονότητα νομάδων βοσκών, η οποία μιλούσε μια λατινογενή γλώσσα και ζούσε νότια του Δούναβη, βίωσε τη δίωξη υπό την απειλή του θανάτου στις αιματηρές μάχες για την κατάκτηση εδαφών κατά την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τον σχηματισμό των εθνών που ακολούθησε. Χωρίς δική τους επικράτεια και γραπτή γλώσσα, γίνονται εξόριστοι της Ιστορίας και βρίσκονται σε ένα καθεστώς διαρκούς περιπλάνησης. Βαδίζουν με τα κοπάδια τους, με μόνη βεβαιότητα την ταυτότητά τους, έναν προφορικό πολιτισμό που αποτυπώνεται σε μια αρχαϊκή διάλεκτο, την οποία η δημιουργός μιλούσε στα πρώιμα παιδικά της χρόνια με τους γεννημένους στη βόρεια Ελλάδα προγόνους της. Μια ταινία σαν ανοιχτή πρόσκληση σε μια ατμοσφαιρική ιστορία που βρίθει από πολυεπίπεδες αντηχήσεις· ένα σύνθετο δοκίμιο που αναπτύσσεται μέσα από πολλαπλές και ουσιώδεις διαστρωματώσεις εικόνας, πρόζας, τραγουδιών και συναισθημάτων, ενώ ταυτόχρονα παραθέτει ένα αρχειακό υλικό που αποδίδει με θέρμη μια αέναη, τραγική πλην θαρραλέα διαδρομή.
Alexandra Gulea, Romania, Germany, 2022, 24'
A poetic incursion in the memory of Aromanians, who have roamed throughout the history of Europe, finding places to live and prosper in the entire Balkan Peninsula. A Balkan minority of nomadic shepherds, Romance language speakers living south of the Danube, saw themselves persecuted and threatened with death in bloody territorial battles at the collapse of the Ottoman Empire and the ensuing formation of nations. Without a territory and a written language, they get banished from history and are in constant wandering. They march with the herds, having as their only certainty their own identity, an oral culture in an archaic dialect that the author spoke in her early childhood with her grandparents born in northern Greece. An invitation to explore a history full of atmosphere and layered echoes, a world seen from an ultra-personal perspective, a complex essay, conveyed through multiple meaningful layers of image, spoken word, song, and emotion, staging archives that passionately interpret this perpetual tragic wandering that is also full of courage.