of girls
Βέντελιν φαν Όλντενμποργκ, Ιαπωνία, Ολλανδία, 2023, 44'
Γυρισμένο στο Τόκιο και τη Γιοκοχάμα, αυτό το γνήσια ελεύθερο (με όλους τους τρόπους) ντοκιμαντέρ συντονίζει μια πληθώρα σύγχρονων φωνών με δύο ξεχωριστές γυναικείες φωνές του λογοτεχνικού και πολιτικού παρελθόντος της Ιαπωνίας. Η Φουμίκο Χαγιάσι και η Γιουρίκο Μιγιαμότο υπήρξαν και οι δύο δημοφιλείς συγγραφείς της εποχής τους – την περίοδο από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 και έπειτα, ενώ και οι δύο απεβίωσαν το 1951, όσο ήταν ακόμα νέες. Και οι δύο διέθεταν έντονη φεμινιστική και ταξική συνείδηση και εντυπωσιακή λογοτεχνική χροιά, αλλά η καθεμιά προερχόταν από πολύ διαφορετικό υπόβαθρο και εξέφραζε τις ιδεολογίες της με πολύ διαφορετικά μέσα. Γεννημένη σε φτωχή οικογένεια, η Φουμίκο Χαγιάσι έγινε διάσημη συγγραφέας χάρη στα ημι-αυτοβιογραφικά μυθιστορήματά της και τις ποιητικές της συλλογές, στα οποία εξέφρασε ανοιχτά ένα αίσθημα γυναικείας ταξικής αλληλεγγύης και σεξουαλικής επιθυμίας. Με την επιτυχία της τελικά σχεδίασε και κατασκεύασε δικό της σπίτι στη θρυλική συνοικία Σιντζούκου του Τόκιο. Κατά τη διάρκεια των πολέμων εστάλη από τον αυτοκρατορικό στρατό και τις μεγάλες εφημερίδες στις κατεχόμενες περιοχές, μεταξύ των οποίων ήταν και η Ινδονησία, και έγραψε διάφορα άρθρα και ποιήματα. Η Γιουρίκο Μιγιαμότο είναι γνωστή για την πολιτική δριμύτητα που χαρακτήριζε τα έργα της και για τη ζωή της κατά την οποία συνέβαλλε στη διάδοση σοσιαλιστικών ιδεολογιών και στη χειραφέτηση των γυναικών. Μεγάλωσε σε προνομιούχα οικογένεια και παντρεύτηκε έναν Ιάπωνα μετά από τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη, αλλά τον εγκατέλειψε αφού γνώρισε την ερευνήτρια ρωσικής λογοτεχνίας και ανοιχτά λεσβία, Γιοσίκο Γιουάσα. Για επτά χρόνια η Μιγιαμότο ζούσε με τη Γιουάσα και έγραψε πολλά μυθιστορήματα για τη σχέση τους. Αργότερα, παντρεύτηκε τον αρχηγό του σοσιαλιστικού κινήματος, Κέντζι Μιγιαμότο και συνέχισε να τον υποστηρίζει όσο ήταν στη φυλακή, ενώ πολλάκις συνελήφθη και η ίδια. Η δύναμη και οι αντιφάσεις στους κόσμους των δύο γυναικών αντικατοπτρίζονται στους διαλόγους και στις εικόνες ενός καστ που διαπερνά τις γενεές και διατρέχει διάφορες περιοχές της γνώσης, της μνήμης και της κουλτούρας, αντανακλώντας τους σημερινούς αγώνες γύρω από το φύλο, την πολιτική και την αγάπη.
Wendelien van Oldenborgh, Japan, Netherlands, 2023, 44'
Filmed in Tokyo and Yokohama, of girls brings a variety of contemporary voices in resonance with two distinct female voices from Japan’s literary and political past. Both popular authors of their time – the period from the late 1920s on – Fumiko Hayashi and Yuriko Miyamoto both died young, in 1951. They each had a strong feminist and class consciousness as well as an impressive literary voice, but came from very different backgrounds and expressed their ideals through different paths. Born to a deprived family, Fumiko Hayashi made her name as an author with semi-autobiographical fiction novels and poetries, in which she openly expressed a sense of female class solidarity and sexual desire. With her success, she eventually designed and built her own house in Shinjuku, Tokyo. During the wars, she was sent by the Imperial Army and major newspapers to the occupied territories – among them Indonesia – and contributed various articles and poems. Yuriko Miyamoto is remembered for the political rigor of her writings and life that pursued socialist ideals and women’s liberation. She was born into a privileged family, and married a Japanese man after her study in New York, but left him after meeting the researcher of Russian literature, writer and openly lesbian Yoshiko Yuasa. For seven years Miyamoto lived with Yuasa, and she wrote several novels about their relationship. Later she married the socialist leader Kenji Miyamoto and continued supporting him in prison, while Yuriko herself was imprisoned various times. The power and contradictions in both these women’s worlds reverberate in dialogues and images of an intergenerational cast moving through the various spaces of knowledge, memory, and culture, and reflect today’s struggles around gender, politics, and love.
Kaliarda
Πάολα Ρεβενιώτη, Ελλάδα, 2015, 58'
Η πρωτοπόρα φυσιογνωμία του ελληνικού ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος και η κινηματογραφική ομάδα της Paola Team Documentaries παρουσιάζουν στο πρώτο τους ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους τη μυστική διάλεκτο των ομοφυλόφιλων στην Ελλάδα, η οποία χρησιμοποιήθηκε εκτενώς από τη δεκαετία του ’40 μέχρι και τη μεταπολίτευση, στις αρχές του ’70. Η Πάολα Ρεβενιώτη ήρθε σε επαφή με τα καλιαρντά κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80, λίγο πρoτού εκλείψει η χρήση τους. Παρότι ο αρχικός στόχος ήταν μια καταγραφή της χρήσης και της ιστορίας των καλιαρντών, σύντομα έγινε εμφανές πως το υλικό αναδείκνυε την ιστορία της γκέι κοινότητας στην Ελλάδα συνολικότερα, σκιαγραφώντας τη σταδιακή αλλαγή των συνθηκών και φτάνοντας στο σήμερα. Κατά την κινηματογράφηση, προέκυψαν θέματα και μοτίβα όπως ο έρωτας, η σεξουαλικότητα, τα διάφορα στέκια της εποχής όσο και τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπίσουν οι γκέι της εποχής. Στο ντοκιμαντέρ συναντούμε τόσο ακαδημαϊκούς όσο και καθημερινούς ανθρώπους, οι οποίοι αφηγούνται την ιστορία των καλιαρντών έχοντας ζήσει την πορεία της κοινότητας από πρώτο χέρι.
Paola Revenioti, Greece, 2015, 58'
A pioneer Greek queer activist and her filmmaking team Paola Team Documentaries present their first feature documentary about “Kaliarda,” the secret language of the homosexual community in Greece, from the 40s until the country’s regime change in the early 70s. Paola became acquainted with Kaliarnta towards the end of its use, in the 80s. The team started out aiming to record the history of Kaliarda, but realized they were recording the history of the homosexual community life in Greece during the 20th century. Themes start emerging, such as love, sexuality, hang-outs, the problems faced by homosexuals at the time and how conditions gradually changed until today. In the documentary, we encounter academics and people from the street, who had a first-hand experience of our subject.