Χάνα Χάιλμπορν, Σουηδία, 2023, 87'
Καθε πρωί ένα σχολικό λεωφορείο προσπερνά την Ντενίς και τα ξαδέρφια της, καθώς δεν σταματά για να τα μεταφέρει στο σχολείο. Μια επιτακτική και εξαιρετικά επίκαιρη απεικόνιση της καθημερινότητας και της ευάλωτης ζωής μιας οικογένειας Ρομά, σε μια Ιταλία όπου ξυπνάνε ξανά τα φαντάσματα του φασισμού. Σε ένα προάστιο του νότιου Μιλάνου εκτείνεται το Villagio delle Rose, το Χωριό των Ρόδων: ένας νόμιμος καταυλισμός Ρομά όπου μερικές εκατοντάδες άνθρωποι διαμένουν σε τροχόσπιτα και ξύλινες παράγκες. Πίσω από τις πύλες του, η ζωή κυλάει ατάραχα. Έξω όμως μαίνεται μια καταιγίδα. Ο καταυλισμός χρησιμοποιείται κατ’ εξακολούθηση ως μοχλός πολιτικών πιέσεων, με τα λαϊκιστικά κόμματα να τον λοιδωρούν απειλώντας την ύπαρξή του. Για περίπου έξι χρόνια, η σκηνοθέτρια κατέγραψε μία από τις οικογένειες, με την εγγύτητα αυτή να της χαρίζει μια μοναδική και απαλλαγμένη από στερεότυπα πρόσβαση στην καθημερινή ζωή των Ρομά. Η ταινία, εντέχνως πλαισιωμένη από υλικό αρχείου, ειδησεογραφικά πλάνα και τον πολιτικό αγώνα της ακτιβίστριας Ντιγιάνα Πάβλοβιτς για τα δικαιώματα των κατοίκων του καταυλισμού, αντιπαραβάλλει την απεικόνιση της καθημερινής ζωής με την ευαλωτότητα και, εντέλει, το δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή.
Hanna Heilborn, Sweden, 2023, 87'
Every morning, a school bus passes Denise and her cousins Jonathan and Walter, without picking them up. An urgent and extremely timely close depiction of a Roma family’s everyday life and vulnerability in Italy, where the winds of fascism are blowing again. In a suburb in southern Milan is Villagio delle Rose, the Village of the Roses, a legal Roma camp where a few hundred people live in caravans and wooden houses. Inside the gates, life goes on quietly – but outside, a storm is blowing. The camp is continuously used as a political weapon in politics where populist parties vilify and threaten its existence. For almost six years, Hanna Heilborn has followed one of the families in the village and the closeness gives her a unique insight into Roma everyday life far beyond stereotypes. Elegantly interwoven with archive clippings, news footage, and activist Dijana Pavlovic’s political struggle for the camp’s residents, the everyday depiction is contrasted with vulnerability – and the right to a decent life.