The Driver is Red
Ράνταλ Κρίστοφερ, ΗΠΑ, 2017, 15'
Μπορούσε να διακρίνει τις τρίχες στο σβέρκο του, μπορούσε σχεδόν να ακούσει την ανάσα του. Καθισμένος πίσω από τον αρχιτέκτονα του Ολοκαυτώματος Άντολφ Άιχμαν, σε ένα κατάμεστο λεωφορείο, στο Μπουένος Άιρες του 1960, ο Τζβι Αχαρόνι, ειδικός πράκτορας της Μοσάντ, ήρθε αντιμέτωπος με την ανατριχιαστική «κοινοτοπία του κακού». Η αποστολή του υπερέβαινε κατά πολύ τον εντοπισμό και τη σύλληψη ενός φυγόδικου εγκληματία: ήταν μια μάχη ενάντια στην ατιμωρησία και τη λήθη, ένας όρκος σεβασμού προς τα αμέτρητα θύματα της πιο ειδεχθούς φρικαλεότητας που διέπραξε το ανθρώπινο είδος. Ένα συναισθηματικά φορτισμένο animation, σε συσκευασία κατασκοπικού θρίλερ, που χαρτογραφεί μια παθιασμένη εκστρατεία απονομής δικαιοσύνης.
Randall Christopher, USA, 2017, 15'
He could see the hair on the back of his neck; he could almost hear his breath. Seated behind Adolf Eichmann, the Nazi architect of the Holocaust, in a crowded bus rolling through 1960 Buenos Aires, Mossad special agent Zvi Aharoni was confronted with the hair-curling “banality of evil.” His mission went far beyond the duty of tracking down a fleeing criminal: it was a battle against impunity and oblivion, an oath of respect towards the countless victims of the most hideous atrocity ever committed by humankind. A haunting animation clothed in a spy thriller suit, which unfolds a breathtaking quest for justice.
Salonique, ville du silence
Μορίς Αμαραζί, Βέλγιο, 2006, 53'
Ένα συναρπαστικό, αποκαλυπτικό και ποιητικό ντοκιμαντέρ που διερευνά την εξαφάνιση, την εξάλειψη και την παράλειψη ενός πολιτισμού. Αφηγείται την ιστορία της ανατροπής της ισορροπίας ανάμεσα στους πληθυσμούς που ζούσαν συμβιωτικά κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και την αυθαίρετη διαγραφή της αντισυμβατικής ιστορίας μιας πόλης που δεν υπάκουσε στην εθνικιστική ιδεολογία που καθόρισε –και εξακολουθεί να καθορίζει– ολόκληρη την περιοχή των Βαλκανίων. Η αρχαία Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων είναι πλέον μια ξεχασμένη πόλη· μια πόλη judenfrei, δηλαδή απαλλαγμένη από Εβραίους. Δομημένη μ' έναν τρόπο που θυμίζει περίπατο στο αστικό τοπίο, και επενδεδυμένη με τα λόγια επιζώντων των στρατοπέδων του 1943, η ταινία ενώνει τα θραύσματα της μνήμης με τον άνεμο της νοσταλγίας για να φέρει στο παρόν το ξεχωριστό παρελθόν της πόλης. Ένας σκηνοθέτης που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιεί τη φωνή του για να αντισταθεί στην καταστροφή και την αποσιώπηση – που ισοδυναμούν μ’ έναν δεύτερο θάνατο, ακόμα πιο οριστικό από τον πρώτο.
Maurice Amaraggi, Belgium, 2006, 53'
A fascinating, revealing, and poetic documentary exposing the disappearance, obliteration, and omission of a culture. The disappearance of a humanist equilibrium during the Ottoman Empire and the willful erasing of the nonconformist history of a city that did not adhere to the nationalistic ideology that turned the Balkans upside down and continues to do so. The ancient Jerusalem of the Balkans has become a forgotten city, a “judenfrei” city. Organized like a stroll around the urban environment and accommodating the words of survivors of the extermination camps of 1943, the film puts together fragments of memories and nostalgia to witness the exceptional past of the city. A Thessaloniki-born director tres to raise his own cinematic voice, to refuse the elimination and silence which are like a second death, more definitive than the first.