CRASH
ΚΑΝΑΔΑΣ | 1996 | ΕΓΧΡΩΜΟ | DCP | 100' | ΑΓΓΛΙΚΑ
Σπάνια περίπτωση λογοτεχνικής μεταφοράς στην οθόνη όπου ο συγγραφέας (Τζέιμς Γκ. Μπάλαρντ) και ο σκηνοθέτης μοιάζουν να κατοικούν στο ίδιο σύμπαν, συμπληρώνοντας ο ένας το όραμα του άλλου, το περιβόητο «Crash» είναι τοποθετημένο σε μια ψυχρή μοντέρνα μεγαλούπολη όπου μια ολιγάριθμη ομάδα ανθρώπων διεγείρεται σεξουαλικά και βρίσκει συγκινήσεις στο θέαμα και στην εμπειρία αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Σκάνδαλο στο Φεστιβάλ Καννών (παρά το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που κέρδισε εκεί) και αλλεπάλληλα προβλήματα με τη λογοκρισία άνα τον κόσμο για την πιο πολυσυζητημένη και τολμηρή δημιουργία του Κρόνενμπεργκ, μια από τις καλύτερές του. Προβάλλεται στη 4Κ ψηφιακή αποκατάσταση που έκανε πρόσφατα ο σκηνοθέτης του.
Μια ομάδα ανθρώπων συνειδητοποιεί ότι η σύγκρουση των αυτοκινήτων, η παραμόρφωση του μετάλλου αλλά και οι σωματικές συνέπειες ενός οδικού ατυχήματος, της προκαλεί ακραία σεξουαλική διέγερση. Ο Κρόνενμπεργκ ξέρει άριστα ότι ο μαγνητισμός του μυθιστορήματος του Μπάλαρντ (επώνυμο και του χαρακτήρα που υποδύεται ο Σπέιντερ) δεν συνοψίζεται λεκτικά. Παραδίδει έτσι ίσως την εντυπωσιακότερη σκηνοθεσία του, στην υπηρεσία της περιγραφής της φετιχιστικής εμμονής του ανθρώπου για διεύρυνση τρόπων και ορίων σωματικής ηδονής. Ταυτόχρονα συνιστά μεταρομαντικό απόγειο της κλινικής ματιάς του πάνω στο μοτίβο της μετάλλαξης ως εξελικτικού μας σταδίου, ως (αναπόφευκτης;) οδού υπαρξιακής επίτευξης.
Σχεδόν υπερβατικά ατμοσφαιρικό, το «Crash» αμφισβητεί το εν γένει αισθητικά επιτρεπτό του κυρίως ρεύματος και ανταμείφθηκε στο Φεστιβάλ Καννών με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Η.Δ.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: David Cronenberg
ΣΕΝΑΡΙΟ: David Cronenberg
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Peter Suschitzky
ΜΟΥΣΙΚΗ: Howard Shore
ΜΟΝΤΑΖ: Ronald Sanders
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: James Spader, Holly Hunter, Elias Koteas, Deborah Kara Unger, Rosanna Arquette, Peter MacNeill
ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ
Καναδός δημιουργός, γεννημένος το 1943. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο και σχεδόν αμέσως άλλαξε ρότα αρχίζοντας να σκηνοθετεί τηλεοπτικά, μικρού μήκους και, σύντομα, κινηματογράφο. Αρχιερέας του «σωματικού τρόμου», αμφιλεγόμενος αλλά και σταθερά συναρπαστικός στο έργο του.
Use the Word to HTML converter to avoid dirty code and messy markup when publishing documents online.